27 Ocak 2010 Çarşamba

Anlatım Nitelikleri

1) Öznellik: Kanıtlanamayan kişiden kişiye değişen anlamdır.

Konya güzel bir şehirdir.

2)Nesnellik: Kanıtlanması kişiden kişiye değişmeyen anlamdır.

Deniz suyu tuzludur.

3)Doğrudan Anlatım: Sözün hiç değiştirilmeden aynen aktarılması. Doğrudan anlatımda cümlenin donunda "dedi" kelimesi geçer.

4)Dolaylı Anlatım: Sözün yorumlanarak aktarılması. Cümlenin sonunda söyledi,ifade etti,belirtti,vurguladı gibi kelimeler geçer.

5)Açıklık: Cümlenin tek bir anlama gelmesi.

Onun çocuklarını gördüm.

6)Duruluk: Gereksiz sözcük kullanılmaması.

Sana gizli bir sır vereyim. Cümlede ki gizli kelimesi gereksizdir. cümlenin doğru yazımı "Sana bir sır vereyim"  olacaktır.

7)Yalınlık: Sanatlı söyleyişten,,mecazlardan ve süsten uzaktır. Yalın olmayan cümlelerde cümle anlamına katkısı olmayan sıfatlar vardır.

İçinde binlerce canlının bulunduğu deniz bazen yeşil, bazen mavi.
                    Sıfat

Yalın hali: Deniz bazen yeşil, bazen mavi.

8)Tanımlama:  Bu nedir? kimdir? sorusuna devap verir.

Öğretmen herşeyi bilendir.

9)Üslup: Yazarın dil ve anlatım özelliğidir.

Köy yaşamını köylülerin diliyle aktarıyor, yazar.

10)Özgünlük: Farklılık ve başkasında olmayan tarzdır.

11)Karşılaştırma: Çok, fazla, en, kadar, daha gibi sözcüklerle yapılır.

Hiç yorum yok:

LinkWithin